دستگاه های ویدیو پروژکتور از جمله مظلوم ترین دستگاه های حاضر در بازار مدرن داخلی هستند. این دستگاه ها مدت هاست که از انحصار سازمان ها و مراکز آموزشی خارج شده و محل مناسبی در خانه ها برای خود دست و پا کرده اند. موضوع سینمای خانگی توسط تلویزیون های LCD، Plasma و دستگاه های ویدیو پروژکتور به طور جدی دنبال می شود. استفاده از این موجودات برای خود مزایا و معایبی دارد که در این مجال اصلا قصد نداریم به آن ها بپردازیم. تلویزیون های LCD، Plasma و تلویزیون های لیزریMitsubishi LaserVue مورد توجه طبقه متوسط به بالای ایرانی قرار گرفته و اگر سری به بازار این دستگاه ها بزنید خواهید دید که رونق گرفته است. استفاده از دستگاه های ویدیو پروژکتور به عنوان سینمای خانگی رواج نیافته و مورد قبول طبع ایرانی قرار نگرفته است. اینکه علت این عدم استقبال چیست را باید پژوهشگران پاسخ گویند، اما چه از لحاظ هزینه و چه از لحاظ شبیه سازی سینما، ویدیو پروژکتورها چیز دیگری هستند که تصور نمی کنم تلویزیون ها به گرد پای آن ها هم برسند. تمام تلاشم را خرج می کنم که خالی از تعب و پیش داوری سخن بگویم. به مشخصات همین محصولی که در صفحه می بینید دقت کنید. به نظر شما تلویزیونی با ۸۰ اینچ قطر چند میلیون تومان ارزش دارد؟

مهمان امروز این صفحه به سهولت می تواند تا ۲۰۰ اینچ تصویر تولید کند که فکر نمی کنم امکان تولید تجاری آن تا دو سه سال آینده فراهم باشد. شک نکنید که هر چه تلویزیون بزرگ تر باشد و هر قدر هم تلاش کند نمی تواند جایگزین سینما شود، اما دستگاه های ویدیو پروژکتور به دلیل مشابهتی که در ایجاد تصویر با دستگاه های پروژکتور سینما دارند به سهولت می توانند همان حس را شبیه سازی کنند. پس اگر فیلم باز حرفه ای هستید در تهیه ویدیوپروژکتور صبر پیشه نکنید. از راه های دیگری نیز می توانید به خود ظلم کنید، اگر سراغی از این دستگاه ها نگیرید!

تکنولوژی Sony SXRD

تکنولوژی های LCD و DLP تا مدت ها بر سر کسب سهم بیشتر از بازار، جدال جنون آمیزی را آغاز کرده بودند. ارایه تکنولوژی توسعه یافته ۳LCD موجب شد تا تفاهمی نانوشته بین LCD و DLP برقرار شود. این گونه شد که ۳LCD بر بازار دستگاه های سطح بالا و گران قیمت که نیازمند کیفیت فوق العاده بالا بودند چنگ انداخت و سهم بازار دستگاه های متوسط و ارزان قیمت از آن DLP شد. البته هر دو تکنولوژی در حوزه های استحفاظی یکدیگر سرک می کشند و جدال خاموشی در جریان است دیدنی!

البته ورود تکنولوژی LCoS قدری موجب لطافت بازار شد. از آنجا که Sony سهم قابل ملاحظه ای از بازار دستگاه های Projection را در اختیار دارد، بد ندید به جای اینکه حق استفاده از تکنولوژی DLP را به شرکت Texas Instruments پرداخت کند، خود دست به کار و صاحب تکنولوژی شود. تکنولوژی جدید SXRD از خانواده LCoS محسوب می شد و در کل قرابت بیشتری با LCD دارد تا با DLP.

در واقع Sony با ارایه تکنولوژی SXRD همان راهی را می رود که JVC با تکنولوژی انحصاری D ILA طی می کند و هزینه بی خودی به دیگران پرداخت نمی کند!

مزیت تکنولوژی SXRD در این است که از سه چیپ مجزا برای پردازش رنگ ها استفاده می کند. به همین دلیل مشابهت فراوانی با تکنولوژی ۳LCD دارد و کیفیت رنگ ها در آن بسیار بالاست. از آنجایی که رنگ در برخی کاربردها مانند نمایش فیلم اهمیت بالایی دارد، به طور معمول برای تولید ویدیو پروژکتورهایی که قرار است به عنوان سینمای خانگی به کار روند از تکنولوژی های ۳LCD و LCoS مانند Sony SXRD و JVC D ILA استفاده می شود. تکنولوژی DLP از یک چیپ واحد برای پردازش سه رنگ اصلی استفاده می کند و برای کاربردهای آموزشی و جلسات سازمانی مناسب است.

کلام آخر

دوستان فیلم باز و علاقه مند به تصاویر بزرگ مخاطب اصلی این دستگاه هستند. شرکت Sony برخلاف روال معمول خود و تصور می کنم برای اینکه تکنولوژی SXRD خود را در بازار وارد کند، این دستگاه را با قیمت مناسب تری نسبت به رقبا عرضه کرده است. پشتیبانی از رابط های جدید HDMI و رابط های قدیمی صدا و تصویر از نقاط قوت این محصول است.

هنگام لذت بردن از فیلم ها، جای ما را خالی کنید!

{۱۲۱_Page۱۰_T_Spec}

سازنده:

Sony

مدل:

Bravia VPL HW۱۰

تکنولوژی:

SXRD

موتور پردازشی:

Bravia Engine ۲

رزولوشن:

۱۹۲۰ ۱۰۸۰ پیکسل (Full HD)

توان لامپ:

۲۰۰ وات

مصرف انرژی دستگاه:

۳۰۰ وات

نسبت تصویر:

۱۶ به ۹

حداکثر قطر تصویر:

۳۰۰ اینچ در فاصله ۶/۷ متری

حداقل قطر تصویر:

۴۰ اینچ در فاصله یک متری

بهترین قطر تصویر:

۸۰ اینچ در فاصله ۳ تا ۴ متری

صدای فن خنک ساز:

۲۲ دسی بل

سازگاری با HD:

به طور کامل دارد

نسبت کنتراست:

۳۰ هزار به یک

شدت روشنایی:

۱۰۰۰ نیتس

وزن:

۱۰ کیلوگرم

ابعاد:

۴۰۷ ۱۷۹ ۴۶۳ میلی متر

قیمت جهانی:

۳۴۰۰ دلار

□ ارزیابی

طراحی:

عالی

امکانات:

خیلی خوب

کیفیت تصویر:

عالی

ارزش قیمت:

عالی

امتیاز کلی:

عالی